När oväntade karriärvägar skapar framgång
Jag hade länge suktat efter möjligheten att ta ett större uppdrag med tydligt P&L-ansvar, och när chansen dök upp – dessutom i en ny bransch med en produkt som spelar en stor roll i mitt liv – var det inget att tveka på. Mina farhågor handlade egentligen inte så mycket om själva branschbytet. Jag visste att få branscher kan utmana Telecom när det gäller förändringstempo och kommersiellt tryck. Dessutom har min styrka aldrig legat i branschspecifik kunskap, utan snarare i förändringsledning. Jag kände mig trygg med att den kunskap som krävdes om köksbranschen redan fanns i teamet jag skulle arbeta med.
Det som däremot oroade mig en aning var pandemin. Jag hade aldrig tidigare lett en säljavdelning av den här kalibern, och nu skulle jag dessutom göra det utan att kunna träffa teamet fysiskt. Det kändes utmanande att bygga tillit, skapa riktning och energi under en transformation via Teams. Men det var en utmaning jag var redo att anta.
När jag väl kom in i köksbranschen, blev det snabbt tydligt hur min tidigare erfarenhet från Telecom kunde skapa verkligt värde. En av de största utmaningarna jag såg handlade om varumärkesdifferentiering och konceptualisering. I köksbranschen tenderar man att vilja differentiera sig med hjälp av sina fysiska produkter, vilket ibland kan skapa förvirring och minska lönsamheten, samtidigt som varumärken riskerar att likna konkurrenternas.
Här kunde jag verkligen dra nytta av mina erfarenheter från Telecom, där vi är vana vid att skapa tydliga varumärken även för osynliga och ibland obegripliga produkter som uppkopplingstjänster. Genom att applicera liknande strategier kunde vi på Nobia arbeta fokuserat med att modernisera och differentiera varumärkena, vilket resulterade i ökad preferens för alla fyra varumärken trots en kraftigt minskad budget.
En annan stor utmaning var digitalisering och e-handel. I Telecom har vi länge varit framgångsrika på att integrera den digitala och fysiska kundresan. För att få till samma flyt i köksbranschen var vi tvungna att identifiera vilka digitala flöden som bidrog mest till försäljningen och sedan fokusera på att öka konverteringen där. Genom att föra över alla fyra varumärken till en gemensam digital plattform och implementera datadrivna arbetssätt, kunde vi förbättra både kundupplevelse och konvertering i butikerna.
Den tredje stora utmaningen handlade om hållbarhet. Byggbranschen och köksbranschen måste inte bara minska sin klimatpåverkan, utan också bidra till att vi använder våra kök längre tid. Här drog jag nytta av tankesättet från Telecom, där vi är bra på att tänka kundlivscykel genom abonnemangsmodeller. Det blev grunden till Nobias hållbarhetskoncept RE:NEW som gjort succé genom att erbjuda kunder att förnya sina kök med enbart luckbyte. RE konceptet startade i Marbodal, där det dubblerat sin försäljning tre år i rad, och finns nu även i Norge, Danmark och Finland.
Att byta bransch har gett mig massor av energi. Det är en chans att lära känna nya människor och att applicera sina kunskaper i en ny kontext, vilket stärker självförtroendet. Jag tror att företag har mycket att vinna på att inte stirra sig blinda på tidigare branscherfarenhet. Det är viktigt att balansera teamet med både gedigen branschkunskap och personer med andra erfarenheter som kan tillföra nya perspektiv.
För mig har branschbytet från Telecom till köksbranschen varit en fantastisk resa, och jag hoppas att min resa från Iphones till kök kan inspirera andra att våga ta steget och hitta styrkan i ett lyckat branschbyte! Kom ihåg att de bästa idéerna ofta är en fusion av olika sätt att tänka och göra i skilda sammanhang. Ju snabbare världen snurrar, desto lägre är sannolikheten att det som alla gör i just er bransch är den bästa lösningen framöver.