Utmaningar och möjligheter på den amerikanska marknaden
Den amerikanska ekonomin har under 2024 navigerat både presidentval, fortsatt brist på investeringar delvis pågrund av den höga räntan, betydande uppsägningar främst inom Tech och enarbetsmarknad som upplevs som trög och i flux. Trots detta känns marknaden, främst driven av AI, mycket aktiv och dynamisk och vad gäller miljöarbete så har president Bidens stora stödpaket; Inflation Reduction Act (IRA), banat väg för betydande klimatinitiativ i många amerikanska stater, för att sänka koldioxid utsläpp och minska klimatpåverkan. Det amerikanska folket har nu valt en ny ledare och den nya regering som tillträder inom kort har en agenda, som kommer att påverkade flesta industrier samt inhemsk politik vad gäller miljö, hälsa etc.
Utnyttja efterfrågan på svensk kompetens och utveckla samarbeten!
Den svenska kulturen, med både miljöexpertis och miljömedvetenhet, samt vårt teknologiintresse och vår tendens att snabbt anamma ny teknik, gör det nu särskilt relevant för svenska företag att ta steget till den amerikanska marknaden och/eller stärka sitt samarbete med amerikanska partners och investerare.
På investerar sidan är det ett gynnsamt läge att attrahera amerikanskt kapital till att investera i skal bara bolag och lösningar i Sverige, då kronan är billig, vi har många intressanta objekt och många amerikanska investerare aktivt letar efter investeringsmöjligheter i Europa. Tech har lett vägen med Spotify och Klarna, och tack vare den senaste utvecklingen inom AI finns det enorma möjligheter för Sverige att attrahera investerare. Dessutom syns en tydlig trend för impact-investment (t.ex. Einride med Capital Group, Doconomy med Citi Ventures) där svenska beprövade lösningar kan attrahera amerikanskt kapital. Att bygga starka relationer med tech-meckat Silicon Valley och med miljöprogressiva Kalifornien är relevant för svenska företag av alla storlekar.
Utnyttja resurser i Silicon Valley
När det gäller support i Silicon Valley så finns, som de flesta säkert vet, både Business Sweden, Svenska Handelskammaren (SACC SF-SV) och Vinnova/Nordic Innovation House, som alla på sitt sätt stöder svenska företag i olika stadier. Utöver dessa organisationer finns dessutom ett rikt nätverk med småföretagare som aktivt arbetar med att hjälpa svenska företag (inom juridik, go-to-market, rekrytering etc.), samt svenskar som har bott i Kalifornien/Silicon Valley under många år (inte minst entreprenörer och de som haft en framgångsrik karriär här) och som har anammat Silicon Valley-kulturen av "pay-it-forward" och är öppna för att dela med sig av sin erfarenhet (självklart beroende på konkurrenssituation och typ av fråga).
I samarbete med SACC SF-SV utvecklas just nu ett mentorprogram (SV Technology Innovation & Leadership Program) för svenska ledare (mid-career) som under ett år träffar (virtuellt) erfarna ledare i Silicon Valley samt deltar i webbinarier med djupdykningar i teman som risktagande, go-to-market, rapid prototyping etc. Vi svenskar i Silicon Valley hejar på Sverige och ser fram emot ännu fler dynamiska initiativ att stödja och utveckla svenska företag.
Varje rekryteringsprocess är en unik resa i Silicon Valley
Som svensk rekryterare som har arbetat i Silicon Valley sedan 2015, finner jag det särskilt givande att samarbeta med svenska och andra icke-amerikanska företag. När ett svenskt företag ämnar bygga ett team i USA, är det en lärorik resa att engagera sig med kandidater, och särskilt inom chefsrekrytering är det inte ovanligt att kandidatsamtal leder till ytterligare introduktioner och potentiella partnerskap, som reflekterar den lokala "pay-it-forward"-kulturen. Ofta utvecklas rollbeskrivningen under processens gång i takt med att företaget lär sig om marknaden, och att guida kunden i denna process och ge detta mervärde är något jag verkligen uppskattar i min roll. Mitt arbetssätt är att se varje uppdrag som unikt, vilket innebär att jag investerar tidigt i processen för att verkligen lära känna och förstå min kund, utforska marknaden och kartlägga var relevant kompetens finns.
Andrea Tegstam
andrea@conscious-search.com
Linkedin